Hallituksen polttoaineveron korotukset syövät kilpailukykyä ja kurittavat köyhää

Pääministeri Antti Rinteen (sd.) hallituksen esittämä polttoaineveron korotus tarkoittaisi noin 5-6 sentin korotusta dieselin polttoaineveroon. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n mukaan korotus toisi kuljetusalalle vuositasolla noin 70 miljoonan euron lisäkulut.

Myös kevään vaalien aikana puhuttiin paljon polttoaineveron korotuksista. Totesin jo tuolloin, että pelkkä polttoaineveron korottaminen ohjautuu suoraan Suomen kustannuskilpailukyvyn heikkenemiseen, sillä noin 80% teollisuuden kuljetuksista tapahtuu kumipyörien päällä. Eli kasvavat kuljetuskustannukset menevät yritysten kannattavuuden heikentämiseen ja ollaan taas lähempänä sitä, että tehdas tai tuotanto kannattaa siirtää Suomesta pois sellaiseen maahan, jossa ympäristönormit eivät ole niin kunnianhimoisia. Ja näin on nyt käymässä.

Lisäksi tämä kurittaa erityisesti haja-asutusalueiden työtätekeviä ihmisiä jotka ovat riippuvaisia autostaan. Esimerkiksi meidän liikkuvan lapsiperheen kukkaroon tulee noin 300 euron vuotuinen lovi.

Suomen olosuhteisiin tarvitaan aidosti ympäristöystävällisiä mutta samalla toimivia ja realistisia liikenneratkaisuja. Entistä vähäpäästöisemmän liikenteen edistämiseksi tarvitaan ennen kaikkea uusiutuvaa autokantaa, kehittyneempiä polttomoottoreita ja autoverotuksen kokonaisuudistusta. Ei kikkailua.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *